Ademhaling.

Er is veel over gezegd en geschreven, het belang van goed ademen. Meestal geloven we dat wel maar een echt diepgaand effect van een goede ademhaling blijft vaak achterwege. Ademhalen gaat tenslotte vanzelf en dat is maar goed ook want als je bij elke inademing zou moeten nadenken kun je nooit tot rust komen en een paar uurtjes gaan slapen bijvoorbeeld.

Toch is het goed om eens bewust stil te staan bij wat een goede ademhaling kan doen. Zeker als er spanning door je lijf gaat, als je een belangrijk optreden voor de boeg hebt.

Ademhaling is namelijk pure levensenergie, een onmisbare kracht die we ontzettend hard nodig hebben. En daar maken we te weinig gebruik van.

Stel dat je vlak voor een optreden trillende handen hebt of je staat te shaken op je benen met het gevoel controle te verliezen. Dat is een vervelend gevoel waar dan ook al je aandacht naar toe gaat. Je wilt dat het trillen stopt maar je kunt het niet wegredeneren, het wordt alleen maar erger.
Focus dan op je ademhaling. Adem diep in, houd het een paar tellen vast en adem dan weer langzaam uit. Doe dat zo lang als je nodig hebt. Geef geen aandacht aan dat trillende been, daar kun je niet zoveel aan veranderen, maar je kunt wel je ademhaling sturen. Altijd. Als je bewust ademt zal je lichaam zich meer ontspannen. Houdt via je ademhaling contact met je lijf waardoor er nieuwe energie doorheen kan stromen en de spanning vermindert.

Hetzelfde geldt voor negatieve gedachten en onzekerheid. Niet alleen je lichaam maar ook je geest is druk in de weer om jezelf staande te houden. En dat schiet alle kanten op. Maar als je jezelf richt op je ademhaling, dan krijg je meer rust en helderheid in je hoofd. Je kunt namelijk niet met allerlei gedachten bezig zijn als je je volledig richt op je ademhaling. Daarmee blijf je heel dicht bij jezelf en activeer je bewustwording in je lichaam en geest. De onrust en stress zal grotendeels verdwijnen. Je focus wordt scherp en je kunt al je energie geven aan datgene wat op dat moment echt belangrijk is.

Wellicht zul je tijdens deze oefening merken dat je vaak onbewust kleine beetjes lucht in- en uitademt. Voel dan het verschil met als je diep in- en uitademt, als de levenskracht door je aderen stroomt en wat dat met je doet.
Je ademhaling heb je altijd bij je en neem je overal mee naar toe. Het is een simpele tool waarmee je kunt sturen om een groot verschil te maken namelijk om meer rust en kalmte te creëren in body en mind.